Bescherming tegen oplichting via het internet

03/01/2022

Bescherming tegen oplichting via het internet

03/01/2022

We gebruiken het internet meer en meer. Helaas hebben ook mensen met minder goede bedoelingen de weg ernaar gevonden.



Waarom kiezen voor deze verzekering?


We gebruiken het internet meer en meer. Helaas hebben ook mensen met minder goede bedoelingen de weg ernaar gevonden.

  • 12.432 Belgen werden volgens cijfers uit 2019 van sectororganisatie Febelfin het slachtoffer van dergelijke aanvallen. Dat is een fikse stijging van 27,5 procent vergeleken met 2018, toen criminelen 9.747 landgenoten wisten te misleiden.
  • Maandelijks ontvangen ongeveer 1.300 consumenten in ons land niet waarvoor ze hebben betaald. Vorig jaar sloot de Economische Inspectie ongeveer 2.600 webshops.

Met de KBC-Internetverzekering vergoeden we financiële verliezen door bedrog via het internet, op voorwaarde dat de opgelopen schade meer bedraagt dan 100 euro. We betalen het volledige bedrag van de schade terug tot maximaal 10.000 euro per schadegeval en per kalenderjaar.

Deze verzekering vergoedt ook de financiële schade ten gevolge van identiteitsdiefstal via het internet, tot maximaal 5.000 euro per schadegeval en per kalenderjaar.

Word je het slachtoffer van cyberpesten of reputatieschade via het internet? Als je een KBC-Internetverzekering hebt, dan helpt een externe specialist je om de gevolgen van de opgelopen schade te verminderen. De verzekering betaalt de erelonen van deze dienstverlener tot maximaal 5.000 euro per schadegeval en per kalenderjaar.

Enkele voorbeelden van bedrog via het internet

  • Je hebt online een vakantiehuisje in Italië geboekt voor het hele gezin.
  • Helaas blijkt het vakantiehuisje niet te bestaan en is de verhuurder er met je geld vandoor.
  • Je ziet een indrukwekkende 4K-televisie tegen een extreem hoge korting, maar de  webwinkel blijkt vals. Je betaalt online, de betaling gaat onmiddellijk van je rekening en de televisie wordt nooit geleverd.
  • Je krijgt een dringende e-mail met als afzender ‘je energieleverancier’. Die bevat een aanmaning  om je factuur te betalen. Als je niet betaalt sluiten ze je stroom onmiddellijk af. Achteraf blijkt deze email helemaal niet van je energieleverancier te komen. Je hebt wel onmiddellijk betaald.
  • Je ontvangt een mail met felicitaties. De aanleiding? Je won  de loterij. Maar om je prijs te ontvangen moet je eerst 500 euro administratiekosten betalen aan een ‘notaris’. Je betaalde maar ontving geen prijs.

Enkele tips

  • Plaats bij voorkeur bestellingen bij betrouwbare webwinkels in België en onze buurlanden. Door de bereikbaarheid heb je meer kans om eventuele problemen op te lossen via mail, telefonisch of indien mogelijk ter plekke.
  • Geef nooit je pincode of andere bankcodes door aan de telefoon, in een email, per sms of op sociale media. Wees extra aandachtig bij berichten die je met een link naar de betaalomgeving van je bank leiden. Is het mailadres wel degelijk dat van je bank? Is het een link naar de site van je bank, of ziet hij er vreemd uit? Denk twee keer na alvorens je op een link klikt!
  • Maak je huiswerk door eerst beoordelingen te controleren van andere klanten.
  • Betaal alleen met een beveiligde betaaldienst en internetverbinding. Vermijd dus het gebruik van gratis of openbare wifi voor aankopen.
  • Update je besturingssysteem en beveiligingssoftware naar de laatste versie. 
  • Wees op je hoede als je advertenties met ongeloofwaardige promoties of wonderproducten spot. Te mooi om waar te zijn? Waarschijnlijk is het dat ook!

Wat is verzekerd?

1. Bedrog via het internet

Wat mag je verwachten?

Op het internet doen oplichters zich voor als overheidsdienst, handelaar of professionele dienstverlener. Met nagemaakte websites, valse titels en vergunningen of met andere kunstgrepen doen ze aan zogenaamde e-oplichting. Werd je slachtoffer van zo’n e-oplichting? Dan betalen we je de bedragen terug die je onterecht betaald hebt met je KBC-zichtrekening.

Let wel: we betalen enkel terug als het gaat om oplichters die zich voordoen als een overheidsdienst, handelaar of professionele dienstverlener uit de Europese Unie én om een betaling op een bankrekening met een IBAN-code uit de Europese Unie.

Bij een andere vorm van e-fraude, slagen derden erin om je KBC-zichtrekening te misbruiken en online betalingen uit te voeren zonder je toestemming.

In vele gevallen betaalt KBC dan de bedragen terug. Voor die bedragen die niet worden terugbetaald, kan de KBC-Internetverzekering tussenkomen.

Wat is onder andere niet verzekerd?

  • Betalingen op veilingwebsites en online marktplaatsen waar particulieren producten verkopen, bijvoorbeeld tweedehands meubilair, vintage kleding.
  • Oplichting met online beleggingen zoals cryptomunten, diamanten, goud.
  • Bedrog via de telefoon: oplichters bellen mensen op en doen zich voor als Microsoft-medewerkers. Zo proberen ze je je inloggegevens van je bank te ontfutselen.
  • Oplichting op datingwebsites of giften aan ‘vrienden’. Door op je emotie te spelen, proberen oplichters je geld af te troggelen.
  • Betalingen in het kader van illegale praktijken of voor namaakproducten: betalingen voor drugs, wapens, … zijn uitgesloten. Maar ook als je als klant namaakgoederen ontvangt, terwijl je ervan uitging dat je een authentiek product had gekocht, word je niet vergoed. Het gaat immers niet om een valse website.

2. Identiteitsdiefstal via het internet

Wat mag je verwachten?

Oplichters slagen er soms in om via het internet je identificatie- of authenticatiegegevens te stelen. Persoonsgegevens zoals je naam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, wachtwoorden, ... misbruiken ze online. Als je een KBC-Internetverzekering  hebt, vergoeden we het financieel verlies dat je door zo’n identiteitsdiefstal lijdt.

Wat is onder andere niet verzekerd?

Bij misbruik van kredietkaarten moet je eerst je kredietkaartmaatschappij aanspreken. 

Identiteitsdiefstal die al gepleegd is voor je de verzekering sloot, ook al stel je de schade pas achteraf vast.

3. Reputatieschade via het internet

Wat mag je verwachten?

Als iemand je online ergens van beschuldigt en daarmee je eer krenkt, spreken we van laster en eerroof. Daarnaast kan er op ongeoorloofde wijze gevoelige of privé- informatie over jou worden gepubliceerd op het internet bijvoorbeeld naaktfoto’s, filmpjes, medische gegevens.

Als je daardoor reputatieschade oploopt via het internet, stellen we een gespecialiseerde dienstverlener aan. Die persoon geeft je advies vanop afstand en zal zo nodig ook zelf actie ondernemen om te proberen ergere schade te voorkomen.

Wat is onder andere niet verzekerd?

Reputatieschade die al is ontstaan voor je deze verzekering sloot.


Bron: kbc.be

Wenst u meer informatie of een afspraak?